Autorizācija
0

Latvijas mediju reklāmas tirgus 2022. gada pirmajā pusgadā izaug par 18.7%

Latvijas Reklāmas Asociācija (LRA) ir apkopojusi Latvijas mediju reklāmas tirgus datus par 2022. gada pirmajiem sešiem mēnešiem. Salīdzinot ar 2021. gada attiecīgo periodu, reklāmas apjoms ir pieaudzis par 18,7%, sasniedzot 39,6 miljonus Eiro.

Lai arī pieaugums pret 2021. gada pirmo pusgadu ir straujš, jāatzīmē, ka 2021. gada pusgada apjomu ietekmēja mājsēdes un striktie Covid-19 ierobežojumi īpaši gada pirmajā ceturksnī.  Neskatoties uz negaidītajiem izaicinājumiem, ar kādiem reklāmas nozare saskaras 2022. gadā, 2022. gada pirmajā pusgadā tirgus lielums ir pietuvojies pirms Covid-19 laika apjomam.

Šī gada pirmā pusgada galvenais pagrieziena punkts bija Krievijas uzsāktais karš Ukrainā, kā rezultātā pieņemtie lokālie un globālie lēmumi radīja jaunus spēles noteikumus, ar kuriem nācās rēķināties visiem reklāmas tirgus dalībniekiem. Latvijā tika slēgta virkne televīzijas programmu, kas raidīja krieviski, pēkšņi samazinājās televīzijas reklāmas raidlaika piedāvājums. Šādi apstākļi radīja lielu pieprasījumu pēc atlikušā pieejamā raidlaika un sponsorēšanas projektiem tajās televīzijas programmās, kas bija pieejamas reklāmai, rezultātā novedot pie televīzijas raidlaika deficīta. Sekoja cenu paaugstināšanās un reklāmas investīciju aizplūšana uz citiem medijiem un reklāmas kanāliem. Reklāmdevējiem bija jāmeklē alternatīvi kanāli, lai sasniegtu krieviski runājošos Latvijas iedzīvotājus, laikā, kad paralēli vairs nevarēja plānot virkni iepriekš izmantotos reklāmas kanālus un medijus internetā, ar kuru palīdzību iepriekš varēja sasniegt krieviski runājošās mērķauditorijas. No medijiem lielākie ieguvēji šadā situācijā bija radio un vides mediji. Radio bija ieguvējs gan krievu, gan latviešu auditoriju sasniegšanā, kaut kādā mērā kompensējot kopējo televīzijas raidlaika noliktavas iztrūkumu. Vides mediju izaugsme notikusi uz digitālās vides reklāmas izaugsmes rēķina. Vislielāko negatīvo ietekmi šajā laikā izjuta krievu valodā iznākošie mediji, galvenokārt krievu prese. Bija novērojama tāda jauna parādība, ka virkne reklāmdevēju atteicās mērķēt reklāmas uz krievu valodā runājošajām auditorijām.

Neraugoties uz pilnīgi negaidītiem apstākļiem, apjomu pieaugums vērojams praktiski visos mediju segmentos. Vislielākais procentuālais pieaugums ir bijis kino reklāmai, taču 2021. gadā šis reklāmas segments ierobežojumu dēļ bija neaktīvs. Nākamais lielākais pieaugums bija vides mediju grupā, kas tiek skaidrots ar salīdzinoši zemo tirgus apjomu 2021. gada pusgadā Covid-19 ierobežojumu dēļ, digitālās vides attīstību, un ar 2022. gadā īpašajiem apstākļiem un nepieciešamību sasniegt krieviski runājošās urbānās auditorijas.

Kontakti: Baiba Liepiņa, valdes priekšsēdētāja, Latvijas Reklāmas asociācija, baiba.liepina@lra.lv

Komentāri
(Publiskajā pusē e-pasts publicēts netiks)